POHJOIS-II = HINKU-kylä

Pohjoisiiläisen Kimmo Seurasen kokemuksia:

* Ilmalämpöpumpun käytöstä 2005-2015

* Aurinkosähkön omatuotannosta

Kohti hiilineutraalia kuntaa -hankkeessa (HINKU) kunnat, yritykset, asukkaat ja asiantuntijat ideoivat ja toteuttavat yhdessä ratkaisuja kasvihuonekaasupäästöjen hillitsemiseksi. HINKU-kunnat ovat sitoutuneet tavoittelemaan 80 prosentin päästövähennystä vuoteen 2030 mennessä vuoden 2007 tasosta.

LUE HESARIN JUTTU 9.11.2015 HINKU-KUNTIEN SÄÄSTÖISTÄ-ilmastopäästöjä vähennetään yhä enemmän vapaaehtoista tietä. Hehkulmaput ovat vaihtuneet ledeihin, kodit lämpenevät ilmalämpöpumpuilla ja maalämmöllä, taloista tehdään energiapihimpiä, aurinkoenergia valtaa alaa jne.

Iin kunta on yksi Suomen HINKU-kunnista ja haluamme kyläyhdistyksenä tukea HINKU-aatetta ja auttaa täällä Pohjois-Iissä asuvia tekemään ympäristöystävällisiä valintoja, joilla säästetään aikaa ja rahaa. Jos öljylämmitysjärjestelmä on jo iäkäs, kannattaa harkita sen uusimista uusiutuvalla polttoaineella, vaikkapa puupelletillä toimivaksi. Myös maalämpöputkien asentaminen käy isojen tonttien ansiosta helposti ja jatkossa maalämpö kuluttaa puolet vähemmän energiaa kuin sähkölämmitys.

Iin kunta on siis ainoana pohjoissuomalaisena kuntana mukana valtakunnallisessa HINKU-hankkeessa ja Pohjois-Iin kylä on Pohjois-Suomen ensimmäinen HINKU-kylä.

Ensi vuonna jokaisessa Pohjois-Iin Sanomissa kerrotaan ja innostetaan kyläläisiä energiansäästöön  Energia-Eikan vinkeillä. Näin joulun alla Energia-Eikka vinkkaa, että energiaa säästyy paistamalla kinkku leivinuunissa !