KIITOS KAIKILLE TILAAJILLE !

Kylähistoriastamme teimme kaikenkaikkiaan 530 kpl KOKONAISTILAUKSEN, joka on nyt myyty loppuun ja lisätilausta tässä vaiheessa emme enää tee!

Vuoden kotiseututeos -kilpailun viisi finalistia on julkistettu 4.9.2018 ja Meijän Pohojos-Ii kylähistoria on yksi finalisteista!!!!!!!

Anna Kortelainen julkistaa voittajan Turun kirjamessuilla 6. lokakuuta

Vuoden kotiseututeos -kilpailun finaaliin on valittu viisi teosta. Vuoden 2018 finalistit kertovat paikkakunnista monipuolisesti erilaisista näkökulmista. Kirjoja lähetettiin kilpailuun kaikkiaan 45 eri puolilta Suomea.

Raadin puheenjohtajana toimi Kotiseutuliiton hallituksen jäsen Tuula Salo ja jäseninä Kansallisarkiston Oulun johtaja Vuokko Joki ja Suomen Sukututkimusseuran toiminnanjohtaja P.T. Kuusiluoma. Vuoden 2018 voittajateoksen valitsee taidehistorioitsija ja kirjailija Anna Kortelainen. Kortelainen julkistaa voittajan lauantaina 6. lokakuuta kello 13.50 Turun kirjamessujen Kuisti-lavalla.

"MEIJÄN POHOJOS - II" kylähistoria julkaistiin kyläyhdistyksemme 30-vuotisjuhlassa 7.5.2017

2017-07-06_17.26.23.jpg

Meijän Pohojos-Ii-kylähistoriikki sai Museoviraston avustuksen valtion vuoden 2017 talousarvion momentilta 29.80.52.10.2 (Museoviraston myöntämät avustukset)
1200.00€ kirjan taittokustannuksia varten!
SUURET KIITOKSEMME SAAMASTAMME AVUSTUKSESTA!
Kylähistoriikkia on nyt tilattu ennakkoon jo yli 150 kpl ja ensimmäisen tilauksen kokonaispainomäärä on 300, joten hyvässä myyntivauhdissa ollaan kirjamme suhteen.

Valto Pernu Säätiö on antanut myös kirjaan 3000.00 euron avustuksen kulttuuriperinnön taltioimiseksi ja Iin ensimmäisen kyläkirjan julkaisua varten.

VANHOJA KUVIA KYLÄKIRJAAMME VARTEN TARVITAAN JA NIITÄ KERÄTÄÄN EDELLEEN tiistaina 5.4.2016 klo 18.00-21.00 ja tiistaina 12.4.2016 klo 18.00-21.00 Kylätuvallamme Pohjois-Iin koululla! Kahtena edellisenä vanhojen kuvien keruupäivänä saimme hyvää kuvamateriaalia, mutta varmasti pohjoisiiläisistä kotikuva-arkistoista löytyy vielä tallennettavaa.
Tuo siis kuvasi, kirjoita taakse kuvan omistajan nimi ja mitä kuva esittää, digitoimme sen kylämme kuva-arkistoon ja kyläkirjan kuvitukseen. Paikalla on valokuvaaja Jorma Kauppi, kyläkirjan kirjoittaja Pertti Huovinen ja kuvat voi hakea takaisin myöhemmin sovittavana ajankohtana kylätuvalta.
Nyt vanhoja kuva-arkistoja tutkimaan ja löytämään mielenkiintoisia kuvia kylämme ihmisistä ja tapahtumista vuosien varrelta.Kaikki mukaan tekemään omalta osaltaan pohjoisiiläistä historiaa!!!! Nähdään taas kylätuvalla terv. phj. Anita.

KTS. KUVA-ALBUMI VANHOJEN VALOKUVIEN KESKIVIIKKOILLASTA

VANHOJA KUVIA KYLÄKIRJAAMME VARTEN TARVITAAN JA NIITÄ KERÄTÄÄN

keskiviikkona 17.2.2016 klo 19.00-21.00

lauantaina 20.2.2016 klo 12.00-15.00

Kylätuvallamme Pohjois-Iin koululla!

Tuo siis kuvasi ja kerro kuvateksti tai kirjoita se valmiiksi ja taakse kuvan omistajan nimi, digitoimme sen kylämme kuva-arkistoon ja kyläkirjan kuvitukseen. Paikalla on valokuvaaja Jorma Kauppi ja kuvat voi hakea takaisin myöhemmin sovittavana ajankohtana kylätuvalta. Nyt vanhoja kuva-arkistoja tutkimaan ja löytämään mielenkiintoisia kuvia kylämme ihmisistä ja tapahtumista vuosien varrelta.

Pertti pyytääkin nyt tietoja ja muistiinpanoja seuraavista aiheista, joita voidaan hyödyntää julkaistavassa teoksessa:

*Sota-aika Pohjois-Iissä

*Koulumuistoja

*Pohjois-Iin jakokunta ja kalastuskunta

*Pohjois-Iin Erä

Ottakaa yhteys Perttiin puh. 050 571 9248 tai pertti.huovinen@pp4.inet.fi.