POHJOIS-II = HINKU-kylä
Pohjoisiiläisen Kimmo Seurasen kokemuksia:
Kohti hiilineutraalia kuntaa -hankkeessa (HINKU) kunnat, yritykset, asukkaat ja asiantuntijat ideoivat ja toteuttavat yhdessä ratkaisuja kasvihuonekaasupäästöjen hillitsemiseksi. HINKU-kunnat ovat sitoutuneet tavoittelemaan 80 prosentin päästövähennystä vuoteen 2030 mennessä vuoden 2007 tasosta.
Iin kunta on yksi Suomen HINKU-kunnista ja haluamme kyläyhdistyksenä tukea HINKU-aatetta ja auttaa täällä Pohjois-Iissä asuvia tekemään ympäristöystävällisiä valintoja, joilla säästetään aikaa ja rahaa. Jos öljylämmitysjärjestelmä on jo iäkäs, kannattaa harkita sen uusimista uusiutuvalla polttoaineella, vaikkapa puupelletillä toimivaksi. Myös maalämpöputkien asentaminen käy isojen tonttien ansiosta helposti ja jatkossa maalämpö kuluttaa puolet vähemmän energiaa kuin sähkölämmitys.
Iin kunta on mukana valtakunnallisessa HINKU-hankkeessa ja Pohjois-Iin kylä on Pohjois-Suomen ensimmäinen HINKU-kylä.
Pohjois-Iin kylätiedotteissa kerrotaan ja innostetaan kyläläisiä energiansäästöön  Energia-Eikan vinkeillä. Näin joulun alla Energia-Eikka vinkkaa, että energiaa säästyy paistamalla kinkku leivinuunissa !

Kohti vähähiilistä Pohjois-Iitä-OAMK agrologiopiskelijoiden tekemä vähähiilisyyssuunnitelma Pohjois-Iin kylälle 4.5.2017

Pohjois-Iin Ympäristöystävällinen viikkokello

Pohjois-Iin kyläyhdistys ry haluaa olla esimerkkinä, kun kyläyhdistykset aktivoivat asukkaitaan yhteiseen tekemiseen ja voivat näin vaikuttaa ympäristöystävällisiin arjen tekoihin ja valintoihin.

Kestävän arjen ei pidä olla vaikeaa vaan innostavaa, mukavaa ja meidän omannäköistä elämää.

Nyt uusimpana asiana olemme ideoineet Pohjois-Iin Ympäristöystävällisen viikkokellon, jossa jokaisella arkipäivällä on mieleenpainuva arkinimi ja joka kuvaa ko.päivän tapahtumaa:

Menomaanantai, Taitotiistai, Kasviskeskiviikko, Toritorstai ja Pihiperjantai.

YHDESSÄ kylässä näin ja viikkokelloamme tulemme toteuttamaan YHDESSÄ kyläläisten ja Pohjois-Iin koulun oppilaiden kanssa seuraavan viiden toimintasuunnitelmavuotemme aikana.

viikkokello1v_kopio6.jpg