Iin valokuituverkon rakentajaksi

Martti Ylitalo, p. 040 589 4742
Erkki Taskila Iin kunnan edustaja p. 050 3950 350

Lokakuu 2015:

Kunnanvaltuusto päätti osallistumisesta valokuituverkon rakentamiseen (pöytäkirja § 52).

Syyskuu 2015:

Valokuituverkon rakentaminen on kunnanvaltuuston käsittelyssä 28.9.2015

*

Iin tietoverkko-osuuskunnan hallitus kokoontui 17.6.2015 ja päätti esittää Iin kunnanhallitukselle, että se osallistuu laajakaistaverkon suunnittelu- ja rakentamiskustannuksiin laissavaaditulla 33 % kuntarahoitusosuudella sekä tarvittavasta lainatakauksesta. Iin tietoverkko-osuuskunnan hallitus valmistelee rahoitus- ja lainatakausesityksen seuraavaan kunnanhallituksen kokoukseen 15.8.2015.

*

Torstaina 7.5.2015 klo 18.00-19.30 infotilaisuus Iin Micropoliksessa. Paikalle on kutsuttu Kairan Kuitu Oy:n ( Pudasjärvi) toimitusjohtaja Mikko Kälkäjä, joka kertoo valokuituverkon rakentamisesta ja käyttöönoton eduista.

*

Tee hyvä päätös ja tilaa liittymä! Runkoverkko rakennetaan siten, että jokaisella Iin kunnassa asuvalla henkilöllä on mahdollisuus liittyä siihen ja saada sitä kautta toimiva, luotettava sekä pitkä-ikäinen 100 megan valokuituliittymä!

Osuuskunnan jäseneksi voi liittyä kaikki Iin kunnassa asuvat yksityishenkilöt, yrittäjät, maanviljelijät sekä loma-asukkaat. Pitkällä aikavälillä langattomat ratkaisut eivät kilpaile kiinteiden valokuituyhteyksien kanssa, vaan ne ovat toisiaan täydentäviä ratkaisuja. Molempia yhteyksiä tarvitaan nykyajan tietoyhteiskunnassa. Etäisyys tai yhtäaikaisten käyttäjien määrä ei vaikuta valokuituyhteyden laatuun tai nopeuteen. Kuluttajille pystytään myös varmemmin takaamaan, että todellinen yhteysnopeus on saman kuin luvattu nimellisnopeus. Teknisenä ratkaisuna kiinteä valokuitu onkin niin nopeudeltaan kuin toimintavarmuudeltaankin ylivoimainen. Valokuituyhteydellä päästään yli sadan megabitin yhteysnopeuksiin. Vielä tätäkin huomattavasti nopeammat yhteydet ovat tulevaisuudessa mahdollisia: Esimerkiksi jo nykyisin valokuituliittymiin on tarjolla 1.000 megabitin eli 1 gigabitin nopeuksia. Yrityksille tarjotaan paikoin jo 10 gigan nopeuksia.
Muistatko millaisia sähköisiä välineitä ja palveluja käytit viisi vuotta sitten? Varmaa on, että kehitys on huimaa ja jo muutaman vuoden sisällä meidän käsissämme on koko joukko uusia palveluja, jotka tarvitsevat toimiakseen laajan kaistan ja häiriöttömän yhteyden
Mitä palveluita valokuidulla sitten saa?
INTERNET-PALVELUT- henkilökohtainen asiointi pankkiin, poliisin lupapalveluihin, Kelaan, verottajalle tai työvoimatoimistoon hoidetaan yhä useammin sähköisesti. Luotettavan laajakaistayhteyden avulla asioit helposti, nopeasti ja turvallisesti.
TELEVISIO – Valokuitu tuo haja-asutusalueille täysin uuden tavan katsella tv:tä sekä runsaan valikoiman tv-kanavia ja tilausvideoita. Myös teräväpiirtolähetyksiä voi katsella häiriöttä valokuidun avulla, tulevaisuudessa myös 3D-lähetykset.
PUHEPALVELUT – Kuuluuko kännykkä huonosti kotitontillasi? Verkkoon liitettävällä puhelimella voi soittaa mihin tahansa matka- tai lankapuhelimeen. Tällöin puhe siirtyy valokuituverkon kautta perinteisen puhelinverkon sijasta.

TURVAPALVELUT – Valokuituverkon kautta erilaiset turvallisuutta lisäävät etävalvonta ja hälytyspalvelut toimivat luotettavasti.

HYVINVOINTI- JA TERVEYSPALVELUT – Erilaisia hoiva- ja terveyspalveluja kehitellään jatkuvasti toteutettavaksi sähköisten viestimien kautta.
ETÄTYÖSKENTELY JA KOULUTUSPALVELUT

MUISTA KOTITALOUSVÄHENNYS!!!

Tietoliikenneyhteyksien asennus ja kunnossapito oikeuttavat kotitalousvähennykseen. Vähennyksen voi saada huippunopean laajakaistan asennustöistä. Vähennysoikeus ei koske uudisrakennuksia. Vähennyksen voi tehdä myös yritysverotuksessa.

*

Katso kuinka kuitua rakennetaan Asikkalassa !

HUOM. HUOM !!!!
Jutussa oleva lause ei pidä paikkaansa Iin kohdalla, meillä on kaikille sama hinta!
”Valokuituosuuskunnissa tai -yhtiöissä verkon viimeinen eli kallein
kilometri jää usein asiakkaan kustannettavaksi.”

*

DATALIIKENNE KATKAISTAAN MYRSKYJEN TAKIA, Maaseudun Tulevaisuus 31.1.2014 -MIKSI SIIS SE KIINTEÄ LAAJAKAISTA ON NIIN TÄRKEÄ !!!!

VERTAILU PALJASTI SUOMEN SURKEAN LAAJAKAISTAN

( KAUPPALEHTI 7.12.2013)

*

Matkapuhelinverkkojen tiedonsiirtonopeus usein luvattua heikompi(Helsingin Sanomat 20.10.2013)

NETTITUTKAPALVELU

*

KUITU KOTIIN ? MIKÄ SE ON ? kts. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=wrBEKeFWfXY

VALOKUIDUN HYÖDYNTÄMINEN MM. VANHUSTENHOIDOSSA

YLEN TELEVISIOKANAVAT KATSOTTAVISSA

SUORANA YLE AREENASSA

*

VAUHTIA VERKKOON - SADAN MEGAN SUOMI ( liikenne- ja viestintävirasto)

*

Googlen hauska ja havainnollinen video valokuituliittymän nopeudesta

*

OPERAATTORIT MUUTTAVAT PIAN LASKUTUSTA (Aamulehti 25.3.2013)

*

SADAN MEGAN TAIVALKOSKI (Koillissanomat 5.3.2013)
noin 100 uutta liittyjää puolentoista kuukauden aikana !!!!!

HUOM ! 1.6.2013 liittyjiä oli Taivalkoskella jo 475.

LAAJAKAISTASELVITYS : PANU VATANEN, KUNINGASKULUTTAJA YLE