laitakarin_tuulivoimala.jpg

Iin Energia Oy:n tuulimylly Pohjois-Iissä Laitakarissa ( kuva Iin Energia Oy)

Vuonna 2012 Laitakarin tuulivoimalan tuotanto ylsi n. 2600MWh:iin ollen jälleen Suomen paras 1MVA:voimala. Iin Energia Oy päätti osallistua Olkiluoto 4 ydinvoimalahankkeen suunnittelu- ja kilpailuvaiheeseen sekä Innopower Oy:n 1.vaiheen tuulivoimainvestointeihin. PVO-Innopower Oy:n osakkaana yhtiö on mukana tuulivoimalan meriperustuksen tutkimushankkeessa Kemin Ajoksessa sekä uusien maatuulivoimaloiden hankesuunnittelussa.

IIN ENERGIA OY JA JAKELUALUEVERKKO

MUITA TUULIMYLLYSUUNNITELMIA LAITAKARIIN:

VUONNA 2008:

ON MYÖNNETTY LUVAT KAHDELLE TUULIMYLLYLLE ( TEHO 1 MW) HAKIJANA KANSALLISTUULI OY ( NYKYINEN LUMITUULI OY) . TUULIVOIMALAT SIJAITSEVAT TILALLA 139-403-5-18 JA RAKENNUSPAIKOISTA ON TEHTY VUOKRASOPIMUS OSAPUOLTEN KESKEN.

VUONNA 2012:

KUNNANHALLITUS 9.10.2012 § 247 :

LUMITUULI OY ON SUUNNITTELEMASSA TUULIVOIMALOITA POHJOIS-IIHIN LAITAKARIN ALUEELLE. YRITYS ON ESITTÄNYT KUNNALLE PAAKKARIN TILAAN RN:o 18:63 KUULUVAN NOIN 30 HA:N MÄÄRÄALAN VARAAMISEN/VUOKRAAMISEN TUULIVOIMALOIDEN ALUEEKSI. VARAUSAIKA OLISI NELJÄ VUOTTA, JONKA KULUESSA YHTIÖN OLISI SAATAVA VIREILLE TUULIVOIMALOIDEN SUUNNITTELUPROSESSI. VARAUSAJALTA MAKSU OLISI 2000 € VUODESSA. SUUNNITELMIEN VALMISTUTTUA TEHDÄÄN VUOKRASOPIMUKSET, JOISSA VUOKRA-AIKA ON 30 VUOTTA JA VUOTUINEN VUOKRA 3000 €/VOIMALA.

KARTTA ALUEESTA

PÄÄTÖS :

LEENA TIIRO ESITTI  ASIAN JÄTTÄMISTÄ PÖYDÄLLE. TIIRON ESITYSTÄ KANNATETTIIN USEISSA PUHEENVUOROISSA.

ASIA JÄTETTIIN YKSIMIELISESTI PÖYDÄLLE.

25.10.2012 :

LUMITUULI OY ON LÄHETTÄNYT 15 UUDELLE MAANOMISTAJALLE LAITAKARISSA MAANVUOKRASOPIMUKSIA, JOISSA ALLEKIRJOITTANEET TEKEVÄT MAANVUOKRASOPIMUKSET TARKOITUKSENA SIJOITTAA ALUEELLE TUULIVOIMALOITA. MAANVUOKRASOPIMUKSET PYYDETÄÄN PALAUTTAMAAN 15.11.2012 MENNESSÄ.

ALUEKARTTA UUSISTA MYLLYISTÄ

25.10.2012 :

IIN KUNNALLE ON TULLUT LUMITUULI OY:N MUUTOSLUPAHAKEMUS KAHDELLE  TUULIVOIMALALLE TILALLE 139-403-5-18 JA RAKENNUSTARKASTAJA ON MYÖNTÄNYT MUUTOSLUVAN 31.10.2012. MUUTOSPIIRUSTUKSISSA ON HYVÄKSYTTY 2 X 0.9 MW MYLLYÄ, JOIDEN TORNIN KORKEUS ON 102 METRIÄ.

RAKENNUSTYÖT ON ALOITETTAVA 30.11.2013 JA RAKENNUSTYÖT ON LOPPUUNSAATETTAVA 2.4.2016 MENNESSÄ.

11.1.2013 :

LUMITUULI OY ON OTTANUT UUDESTAAN PUHELIMITSE YHTEYDEN LAITAKARIN MAANOMISTAJIIN MAANVUOKRASOPIMUKSEN AIKAANSAAMISEKSI.

4.5.2013 :

Lumituuli Oy on päättänyt rakentaa 800 kW tuulivoimalan Iin Laitakariin, missä yhtiöllä on ollut rakennusluvitettu paikka vuodesta 2008. Iin kunta myönsi muutosluvan 31.10.2012 ja projekti oli tarkoitus aloittaa jo alkuvuodesta, mutta rahoitusvaikeuksien takia, yhtiö laskee liikkeelle debentuurilainan ja Iin Laitakarin budjetti on n. 1.4 milj. euroa, josta debentuurilla katetaan 0.3 miljoonaa, pankkilainalla 0.45 miljoonaa euroa. Voimala valmistuu vuodenvaihteessa(www.lumituuli fi)

Lumituuli Oy:n debentuurilaina meni kuin kuumille kiville 16.5.2013

Suomen ensimmäinen kuluttajaomisteinen tuulivoimayhtiö Lumituuli Oy myi Iin Laitakarin tuulivoimahankkeensa rahoittamiseksi debentuurilainaa osakkaille ja yleisölle. Debentuurilainan merkintäaika kesti vain puolitoista viikkoa, kunnes se jouduttiin sulkemaan ylimerkinnän vuoksi.

Debentuurilainan laina-aika on 5 vuotta, korko kiinteä 5 % vuodessa ja se maksetaan kerralla takaisin 5 vuoden päästä. Koko lainan määrä on 300 000 euroa. Tämän lisäksi yhtiö rahoittaa hankkeensa 450 000 euron pankkilainalla ja 700 000 euron omalla pääomalla.

"Nyt meillä alkaa olla koko paketti kasassa. Debentuurilainan kova kysyntä lupaa hyvää yhtiön tuleville investoinneille, tämä on selvästikin toimiva tapa rahoittaa hankkeita", toimitusjohtaja Sampsa Hario toteaa.

Lumituulen hallitus on esittänyt lauantaina 18. toukokuuta pidettävälle yhtiökokoukselle myös uuden osakeannin järjestämistä, jotta yhä useampi pääsisi mukaan yhtiön osakkaaksi.
***

Asiakasomisteinen Lumituuli Oy on vuonna 1998 perustettu suomalainen tuulisähköä tuottava ja myyvä yhtiö. Yhtiö on rakentanut ja ylläpitää vuonna 1999 rakennettua 660 kW tuulivoimalaa Lumijoella. Lumituulen uuden voimalan Iissä arvioidaan valmistuvan 2013 lopussa ja tuottavan n. 1,9 GWh sähköä vuodessa.

Yhtiö on ensimmäinen kuluttajien omistama tuulisähköyhtiö ja sillä on n. 1200 osakasta, jotka käyttävät yhtiön tuottamaa sähköä. Yhtiö toimii eettisesti ja vastuullisesti ja ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon vaikutuksen ympäristöön ja yhteiskuntaan.

Lumituuli Oy:n sähköä ostamalla vaikutat. Yhtiöjärjestyksen mukaisesti yhtiön tuotot on käytettävä uusiin tuulivoimainvestointeihin. Jokainen yhtiölle maksettu euro on siis investointi lisätuulivoimaan. (www.lumituuli.fi)

TIETOA LAITAKARIN MYLLYSTÄ

Ajankohtainen kakkonen: 12.11.2013 21.00 | Tv | Areena | yle.fi:

YLE FEM SPOTLIGHT 12.9.2013 : PALJON RAHAA VÄHÄSTÄ SÄHKÖSTÄ !

TUULIVOIMA-KANSALAISYHDISTYS RY

TUULIVOIMARAKENTAMINEN: KUKA HYÖTYY, KUKA HÄVIÄÄ?

Tuulivoima-kansalaisyhdistys ry, puheenjohtaja Kalevi Nikula

TUULIVOIMATONTEILLE TARVITAAN TOIMIVAT MARKKINAT