POHJOIS-IIN KYLÄYHDISTYS RY 25-VUOTTA

7.5.1987 KOKOONTUI 39 KYLÄLÄISTÄ POHJOIS-IIN KOULULLE PERUSTAMAAN POHJOIS-IIN KYLÄTOIMIKUNNAN, JOHON VALITTIIN VEERA JUSSILA, PIRKKO MÄKITALO, JUKKA KÄRSÄMÄ, EEVA SEURANEN, ILMI VEIJOLA, JUKKA TIIRO, ARVO VIRKKULA JA HEIKKI HYVÄRINEN. TOIMIKUNNAN ENSIMMÄISEKSI PUHEENJOHTAJAKSI VALITTIIN ARVO VIRKKULA JA PERUSTAVAN KOKOUKSEN SIHTEERINÄ TOIMI ILMI VEIJOLA.

ARVO VIRKKULA JOHTI KYLÄTOIMIKUNTAA VUOSINA 1987-1999 JA SIHTEERINÄ SEKÄ RAHASTONHOITAJANA TOIMI TUON AJAN PIRKKO MÄKITALO.

Toiminta käynnistyi jo heti alkujaan rivakasti, ja joka kuukauden ensimmäisenä tiistaina klo 19 kokoonnuttiin Pohjois-Iin koululle. Toimikunnan yleisen kokouksen yhteydessä 3.12.1987 vietettiin jo Pohjois-Iin kuntoradan avajaisia Pohjois-Iin koululla, ja kylätoimikunnan kokouksessa 8.11.1998 todettiin, että valaistu kuntorata on luovutuskunnossa. Samalla se päätettiin luovuttaa Iin kunnan liikuntalautakunnalle kunnossapidettäväksi.

Pohjois-Iin kylätoimikunta toimi 16 vuoden ajan järjestäen näiden vuosien aikana hiihto- ja maastojuoksukilpailuja Pohjois-Iin koulupiirin lapsille ja aloittaen vuonna 1990 oppilaita kannustavan stipendin jakamisen 3-6 luokan oppilaille, yksi tytölle ja yksi pojalle.

Aktiivisilla kannanotoilla vaikutettiin myös koulun lakkautusuhkaan ja vastutettiin mm. Virkkulantien uutta tielinjausta. Aloitettiin myös yhteistyö PVO-Vesivoima Oy:n kanssa ja tehtiin useita eri aloitteita Iin kunnalle yleisen viihtyvyyden ja turvallisuuden parantamiseksi. Iin kunnan myöntämät avustukset niin kylätoimikunnan kuin kyläyhdistyksenkin aikana ovat olleet merkittävät. Myös kyläläisten kunnosta pidettiin huolta aloittamalla vuonna 1988 ensimmäisen kerran naisten jumppa ja pidettiinpä välillä omaa miestenjumppaakin.

Kylätoimikunnan ensimmäiset talkoot pidettiin 19.5.1987 "Siisti Suomi" - talkoilla, ja talkoiden työnimi vaihtui vuosien varrella Nurkat kuntoon-talkoista Kivenvääntötalkoisiin. Tuolloin aloitettu vahva talkooperinne on jatkunut tähän päivään saakka periaatteella : " YHDESSÄ TEKEMINEN ON OIVA TAPA SAADA KYLÄMME KUNTOON TEHOKKAASTI JA EDULLISESTI, PARHAIMMILLAAN SIINÄ PÄÄSEE TUTUSTUMAAN UUSIIN IHMISIIN JA TEKEMÄÄN OSUUTENSA ELINYMPÄRISTÖNSÄ HYVÄKSI".

Yhdessä pöytäkirjassa todetaan osuvasti " joitakin asioita on saatu hoidettua ja osa on vireillä, mutta on vielä hoitamattomiakin asioita", ja niinhän se on vielä tänäkin päivänä 25 vuotta täyttävässä kyläyhdistyksessämme.

Pohjois-Iin kylätoimikunnan toiminta hiipui muutamaksi vuodeksi vuosituhannen vaihteessa ja heräsi jälleen eloon vuonna 2002, jolloin tehtiin " Tuumasta toimeen"-kyläkysely kyläsuunnitelmaa varten yhteistyössä Pohjois-Suomen Aikuiskoultuskeskuksen Kylävalakiat-projektin kanssa. SAMALLA REKISTERÖIDYTTIIN 15.9.2003 POHJOIS-IIN KYLÄYHDISTYS RY:KSI, JA HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJAKSI VALITTIIN MEERI JÄMSÄ (nyk. SIMOSKA), VARAPUHEENJOHTAJAKSI RAIMO VÄLIKANGAS, SIHTEERI/RAHASTONHOITAJAKSI MARIA TOLONEN JA HALLITUKSEN JÄSENIKSI RIITTA HOPPONEN, TUULA TIIRO JA TAINA HÄKKILÄ.

Vuonna 2002 perustettiin myös Hiastinhaaran toimikunta, jonka työn tulokset voitte lukea juhlalehdestämme ( kts. linkki Pohjois-Iin Sanomat). 6.9.2003 pidettiin kylätuvan avajaiset ja aloitettiin vilkas kerhotoiminta: ikäihmisten porinapiiri, perhekahvila, pidettiin historia-iltoja, kansalaisopiston kursseja jne. Lähiliikuntapaikka-hanke toteutettiin vuosina 2003-2008. Vuonna 2004 rakennettiin skeittirata ja tehtiin linja-autokatos nelostien varteen.

Kuten huomaatte, tehokkaasti on 25 vuoden ajan tartuttu toimeen sekä kehitetty Pohjois-Iitä eteenpäin, ja se on myös huomattu:

VUODEN 2008 IILÄINEN KYLÄ

POHJOIS-POHJANMAAN VUODEN KYLÄ 2009

VALTAKUNNALLINEN VUODEN KYLÄ 2009

Kylämme ei ole myöskään unohtanut kulttuuriaan ja juuriaan, ja seuraavana yhtenä suurena yhteistyönä kylässämme aloitetaan oman muistitiedon, asutushistorian, sukujen tarinoiden ja valokuvien kerääminen 30-juhlissamme julkaistavaa kyläkirjaamme varten.

PUHEENJOHTAJAT:

ARVO VIRKKULA 1987-1999 kylätoiminkunta, OUTI KOISTINEN 2000-2001 kylätoimikunta, MEERI SIMOSKA 2002 kylätoimikunta 2003-2011 kyläyhdistys, ANITA SIEVÄNEN 2012 -

SIHTEERIT/RAHASTONHOITAJAT:

ILMI VEIJOLA 7.5.1987, PIRKKO MÄKITALO 1987-1999 kylätoimikunta (vuodesta 1988 lähtien sihteeri on toiminut myös rahastonhoitajana), HELENA TYYKILUOTO 1999-2000 kylätoimikunta, MARIA TOLONEN 2003-2008 kyläyhdistys, ANITA SIEVÄNEN 2009-2010 kyläyhdistys, LEENA TIIRO 2011 -

VARAPUHEENJOHTAJAT:

RAIMO VÄLIKANGAS 2003 -  kyläyhdistys

HIASTINHAARAN TOIMIKUNTA v. 2003 :

YRJÖ TUOMINEN puheenjohtaja, ARVO VIRKKULA, VEERA JUSSILA, JORMA TIIRO JA TERTTU LAMPELA

KTS. KUVA-ALBUMI: 25-vuotisjuhlat 7.5.2012