HIASTINHAARAN LINTUTORNIN JA LUONTOPOLUN RAKENTAMIS- JA KUNNOSTAMISHANKE 2016-2017

3.7.2018 Hiastinhaaran luontopolku- ja lintutornialueen viranomaistarkastus on suoritettu onnistuneesti.
Tarkastuksen suoritti Maaseutuviraston (Mavin) tarkastaja Kirsti Pirinen ja paikalla olivat myös Iin kunnasta ympäristöhoitaja Anne Suihkonen ja Pohjois-Iin kyläyhdistyksestä Anita Sievänen.

2018-07-03_15.12.57.jpg

RAKENTAMIS- JA KUNNOSTAMISTYÖT HIASTINHAARALLA ON SAATU NYT LOPPUUN. JÄÄMME ODOTTAMAAN NYT KEVÄTTÄ, JOLLOIN ASENNETAAN PAIKALLEEN LUONTOPOLUN VARTEEN ALUEEN LUONNOSTA JA ELÄIMISTÄ KERTOVAT TAULUT 7 KPL JA LUONTOPOLUN ALKUUN ALUEOPASTAULUN REITTIMERKINTÖINEEN

ALUEEN VIRALLISET AVAJAISET SUORITETAAN 17.6.2017.

2016-11-07_11.49.422.jpg

2016-11-07_11.50.22.jpg

2016-08-26_10.17.51.jpg

26.8.2016 uutta pitkospuureittiä valmistuu

_MG_70571.jpg

Ensimmäisessä vaiheessa rakennettiin uusi lintutorni Patakarin nokalle, raivattiin uutta pitkospuureittiä, rakennettiin uusi polkusilta ja jaettiin pitkospuiden rakennusmateriaalit luontopolkureitistölle.

Hanke on jo nyt hyvinkin etuajassa suunnitellusta ja kiitos siitä kuuluu ennenkaikkea osaaville ja ahkerille rakentajille Markulle ja Juhalle!

Kiitos myös Iin kunnalle, joka on mahdollistanut niin suunnittelun, rakentamisen kuin rahoituksenkin.

Hiastinhaaralla odotellaan nyt kesää ja Hiastinhaaralle Emilian ja Samulin lampaita laiduntamaan ja hoitamaan perinnemaisemaa.

_MG_68571.jpg

_MG_68521.jpg

_MG_53672.jpg

Ylhäällä vanha, purettu lintutorni Hiastinhaaralla, joka oli huonokuntoinen ja käyttökiellossa.

Alhaalla uusi lintutorni Patakarin nokalla! ( Kuvat Jorma Kauppi)

_MG_59321.jpg

Hiastinhaaran lintutorni valmistuu viikolla 10 ja latu RantaKestilästä Hiastinhaaran laavulle on ollut vilkkasti käytössä. Kiitos Iin kunnalle latujen hyvästä kunnosta. Jossain kohden vettä on tullut ladulle, mutta senkin paikan voi hyvin kiertää ladun sivusta. Ladun puoleen väliin on merkitty 4 km osoittamaan hiihtäjille hiihdetyn ja edessäolevan kilometrimäärän.
Kuvat on ottanut Jorma Kauppi

_MG_58421.jpg

_MG_58031.jpg

_MG_58632.jpg

Pidettiin pienet harjakaiset työmiehille 1.3.2016 ja paistettiin makkaraa ja juotiin Trip-mehuja.

V__3AA6.JPG

WP_20160301_10_28_23_Pro.jpg

WP_20160301_11_03_18_Pro.jpg

V__2FE3.JPG

V__BB0F.JPG

Sinne kaatui vanha lintutorni Hiastinhaaralla polttopuiksi, mutta ei hätää, uudesta tornista Patakarille on jo ensimmäinen elementti pystyssä 29.2.2016.

Uusi lintutorni Patakarin nokalle on valmistumassa pohjoisiiläisellä ammattitaidolla yhteistyössä Iin kunnan kanssa. Koko uudistettu luontopolkualue Hiastinhaaralla saadaan kuntoon tämän vuoden loppuun mennessä ja vihitään käyttöön juhlavuonna 2017.

WP_20160223_10_36_57_Pro.jpg

Iin kunnalle on myönnetty 102 640.90 euron rahoitus Oulun Seudun Leaderin hallituksen kokouksessa 15.10.2015! Kunnostushankkeella parannetaan alueen virkityskäyttöä niin Iin kunnan asukkaille kuin matkailijoillekin.

Rakentaminen alkaa VIIKOLLA 7, lintutornin pohjan ja uuden lintutornin rakentamisella ja 1.8.2016 jälkeen ELY:n päätöksen mukaisesti pitkospuiden kunnostamisella ja polkusiltojen  rakentamisella. Hankkeen työntekijöiksi on valittu kaksi pohjoisiiläistä kirvesmiestä ja vastaavana työnjohtajana toimii rkm Auvo Anisimaa, joka on myös kyläyhdistyksen hallituksen jäsen.

Hankkeen etenemisestä tulemme tiedottamaan Pohjois-Iin Sanomissa,  kyläyhdistyksen nettisivuilla ja facebook-sivuilla.

Hiastinhaaran luonnonsuojelualueen rauhoitusmääräykset sallivat luontopolun rakentamisen ja uuden lintutornin rakentamisen, koska ne tukevat alueen luontoon tutustumista ja retkeilyä. Toimenpiteet tulee tehdä ennen ja jälkeen lintujen pesimäkauden- ei 15.4.-31.7. välisenä aikana. Toiminnassa noudatetaan alueella olemassaolevia rauhoitusmääräyksiä ja hankkeen aikana tulee varmistaa rakenteiden tulevasta ylläpidosta ja huollosta vastaava taho, jotta rakenteet pysyvät käyttökuntoisina ja turvallisina. ELY:n lupaehtojen mukaisesti Pohjois-Iin kyläyhdistyksen ja Iin kunnan välille tehdään hoito- ja kunnossapitosopimus, jolla on tarkoitus työllistää hankkeen valmistumisen jälkeen kesän-syksyn ajaksi yksi pohjoisiiläinen.

HANKESUUNNITELMA

1. HYVÄKSYÄ POHJOIS-IIN KYLÄYHDISTYKSEN ESITYKSEN

2. OSALLISTUA HANKKEEN SUUNNITTELUKUSTANNUKSIIN ENINTÄÄN 2500.00 EUROLLA

3. NIMETÄ HANKKEEN YHTEYSHENKILÖKSI TEKNINEN JOHTAJA MARKKU VITIKAN.

IIN KUNNAN MATKAILUOHJELMAN 2020 TOTEUTUSSUUNNITELMASSA 18.10.2012 TODETAAN, ETTÄ IIJOKISUUN ALUE SOPII LUONTOMATKAILUUN JA TARJOAA YMPÄRIVUOTISET VIRKISTYSKÄYTTÖMAHDOLLISUUDET.  ALUEEN VAIKUTUSPIIRISSÄ ON HIASTINHAARAN LUONTOPOLKU JA LINTUTORNI, JOTKA OVAT PIKIMMITEN KUNNOSTETTAVA.

LUONTOPOLUN JA LINTUTORNIN KUNTOONLAITTO JA EDELLEEN KEHITTÄMINEN ON LYHYELLÄ AIKAVÄLILLÄ TÄRKEIN HANKE ALUEELLA, ERITYISEN AKTIIVINEN KOHTEEN KUNNOSTAMISASIASSA ON OLLUT POHJOIS-IIN KYLÄYHDISTYS RY.